Ontdek de rijke Nederlandse biercultuur
Klopt het dat Nederland in de middeleeuwen een grotere biercultuur kende dan België en Duitsland?
Vaak wordt de vraag gesteld: klopt het dat Nederland in de middeleeuwen een grotere biercultuur kende dan België en Duitsland? Ontdek dit tijdens een drie uur durende BierWandeling door de historische Nederlandse biersteden. Kom genieten van bier- en brouwcultuur in de middeleeuwse stad.
Tijdens elke BierWandeling wordt de deelnemer ondergedompeld in de stadsgeschiedenis gecombineerd met talloze bier- en brouwverhalen die daarmee verweven zijn. Met verhalen over het plaatselijke kroegleven, de bieren die men vroeger dronk en tal van bijzonderheden die ervoor zorgen dat u totaal anders tegen de stad gaat aankijken. Met onderweg een bezoekje aan de leukste en mooiste cafés van de stad en vergeten plekjes, in de verloren hoekjes van de stad.
Leer bierproeven met daarbij als extraatje een mooi bierverhaal en ontdek de rijkdom van de huidige Nederlandse biercultuur. Zeer rijk, dat zondermeer, maar in de middeleeuwen nóg rijker en wel heel bijzonder. Met biernamen als Val, Knol, Kuit, Ysrahel en Pharao. En wat waren Koningsbier, Kluun, Raaf en Mol voor bieren? Was het Nederlandse Princessebier inderdaad een voorloper van het populaire Engelse India Pale Ale? In elke CityBeerWalk-stad ontdekt u wel een eigen of bijzonder biertype of een bier dat zo uitzonderlijk was, dat het tot ver over de landsgrenzen werd verkocht.
De professionele BierGids laat u op een totaal eigen manier de soms wat eigenwijze en vaak geheimzinnige middeleeuwse stad zien. Een ontdekkingstocht met veel bierbeleving langs bierkaaien, bierpleinen, bierhuizen, bierhoven en (natuurlijk niet te missen) bierbrouwerijen
Historische steden zijn niet voor niets zo geliefd bij het grote publiek, de stad vertelt een verhaal, er staan gebouwen die niet alleen imponeren, maar ook letterlijk zeggingskracht hebben. De bier- en brouwstad als buitenmuseum, voor iedereen te bezoeken. Het publiek is tegenwoordig evenementgericht (met elke dag het liefst een festival op maat), men wenst dat er telkens iets bijzonders gebeurt, en liefst een beetje snel, met veel en vaak. Begrip voor het verleden is zo steeds meer onder druk komen staan. Waarop slimme steden – en onderzoekers – juist weer kunnen anticiperen met vragen als: hoe zit de bierstad in elkaar, wat voor soort bierstad is/was het, hoe staat de bierstad erbij en wat kunnen we er leren? Met wat fantasie en vertrouwen in de plaatselijke collectie brouw- en biererfgoed kom je dan een heel end.
Ik zei het al vaker: biertoerisme kan zoveel opleveren. En dat niet alleen voor de toerist en de plaatselijke horeca, maar ook vanwege de herwaardering van de algemene biercultuur die ervoor zorgt dat gebouwen worden opgeknapt, er cultureel het één en ander gebeurd, en het aldus ook voor de plaatselijke bevolking een opsteker van jewelste is.
De BeerWalk vormt daarom een gewetensvol beheer van alles wat met de fragiele biercultuur en –geschiedenis te maken heeft in de vorm van een intelligente presentatie en professionele begeleiding – zonder al die herrie die rellende vrijgezellen op gigantische bierfietsen in de historische binnensteden veroorzaken – van wat door de eeuwen heen is ontstaan. Tegen de stroom in, tegen de tijdgeest in, want velen zullen het een té bescheiden verhaal vinden. Als we echter niet oppassen, en er gaat teveel verloren, is er straks geen enkel verhaal meer te vertellen.
Uit liefde voor de stad, uit liefde voor het bier
De boeiende en informatieve BierWandelingen – onder de vlag van CityBeerWalk.nl – in steden als Breda, Dordrecht, Nijmegen, ’s-Hertogenbosch en Middelburg, staan ten dienste van de herwaardering van het historisch bier- en brouwerfgoed. Wanneer mensen die geschiedenis niet meer kennen, wanneer er niemand is die het verhaal van de plaatselijke biercultuur kan vertellen, verliezen ze aan waarde. Zijn ze gevangen in vergetelheid en verliezen historische feiten hun kracht.
Geschiedenis herhaalt zich immers keer op keer, zo ook de biergeschiedenis. Winston Churchill zei niet voor niets: „Hoe verder je in de geschiedenis terugkijkt, hoe beter je de toekomst kent.” Zo kunnen we ook nu niet enkel van het verleden genieten, maar er ook van leren. Velen willen immers steeds opnieuw het wiel uitvinden. Het is met bier niet anders, we zien het keer op keer, echter totaal onnodig. Zelfs subculturen worden immers keer op keer opgenomen en herverpakt, waarna de subculturen onthechten en oplossen in een groter geheel. Waar zelfs trendsetters – ja, ook in bierland – worden ingekapseld binnen de mainstream, zullen authenticiteit en ambacht zegevieren.
Bier is en was niet enkel hét lokale sociale smeermiddel, het was véél meer dan dat. Het vertelt de geschiedenis van dorp, stad en streek en van de mens. Wordt die vergeten, verliezen we het historisch verbinding. Doen belangwekkende gebouwen en brouwerfgoed er niet meer toe en verliezen ze hun historische waarde, beschikken historische gebeurtenissen rondom bier niet meer over een juiste context. Het herinnert u eraan hoe de volksgezondheid bij middeleeuwse epidemieën en pandemieën door bier werd veiliggesteld, de mensheid als het ware door bier gered werd. Denk daarbij bovendien eens aan de economische voorspoed die bier veel steden bracht, zodat menig mooi bouwwerk feitelijk op het conto van de plaatselijke brouwer, gruutheer of kroegbaas geschreven kan worden.
De CityBeerWalk voert een gewetensvol beheer betreffende de fragiele biercultuur en –geschiedenis in de vorm van een intelligente presentatie en professionele begeleiding – zonder al die herrie die rellende vrijgezellen op gigantische bierfietsen in de historische binnensteden veroorzaken – van wat in de bierstad in kweestie door de eeuwen heen is ontstaan. Tegen de stroom in, tegen de tijdgeest in, want velen zullen het een té bescheiden verhaal vinden. Als we echter niet oppassen, en er gaat teveel verloren, is er straks geen enkel verhaal meer te vertellen.
Bier, bron van beschaving, graadmeter voor cultuur én sociaal smeermiddel
We moeten met verve beschermen wat ons dierbaar is. Verdedigen dat het kleine tastbare biererfgoed niet teloorgaat. Daarbij het hoofd biedend aan politieke druk, die vaak enkel massacultuur voor de massa’s wenst, liefst zo commercieel mogelijk opdat er niet teveel geld wegvloeit naar cultuur. Iedere generatie moet worden gewonnen voor onze geweldige stedelijke BierHistorie en BierCultuur, met de hoofdletter B – van Bier. Je moet je Biergeschiedenis kennen om je heden te herkennen en je toekomst vol nieuwe visies en ambities uit te stippelen.